TEKSTI JUTTA YLÄ-MONONEN KUVAT KRISTIINA HEMMINKI
Rallikuskin musta Lato
Kolmannen polven rallikuski Niclas Grönholm on rakentanut Kannustalon mustan Ladon kotitilansa maille Inkooseen. Kisamatkoilta on kiva palata kotiin, jossa odottavat avovaimo Anna ja 4-vuotias Eelis.
Niclas Grönholm ajaa rallicrossia isänsä Marcus Grönholmin GRX-tallissa. Marcus tunnetaan kaksinkertaisena ralliautoilun maailmanmestarina ja eniten rallin MM-osakilpailuja voittaneena suomalaisena. Nyt Niclas kilpailee ympäri maailmaa. Korona on sekoittanut autourheiluakin niin paljon, että kausi 2021 ajetaan pelkästään Euroopassa. Normaalisti kauteen mahtuisi muutama kisa esimerkiksi Amerikassa, Kanadassa, Argentiinassa tai Etelä-Afrikassa. Nyt tiedossa on myös normaalia lyhyempi kausi.
Koko ikänsä Inkoossa asunut Niclas on kilpaillut tavoitteellisesti 5–6 vuotta, ja harrastanut jo sitä ennen muutaman vuoden autourheilua. Hän pitää tähänastisista saavutuksistaan tärkeimpinä Suomen mestaruutta ja voittoja MM-osakilpailuissa. Niclas kertoo, että kirkkain pokaali eli maailmanmestaruus vielä puuttuu. Sitä Niclas lähtee tälläkin kaudella tavoittelemaan, mestaruus on ollut jo muutaman kerran lähellä.
LUOTETTAVA TALOVALMISTAJA
Niclas asui avovaimonsa Annan ja poikansa Eeliksen kanssa Inkoon keskustassa vuokralla luhtirivitalossa. Nuoripari haaveili omakotitalosta, ja tonttikin oli valmiina vanhempien maatilan mailla. Kannustalo oli Niclaksen perheelle entuudestaan tuttu, sillä isovanhemmat asuvat Kannustalossa ja vanhempien mökki on myös Kannustalon valmistama.
– Tiesimme Kannustalon luotettavaksi talovalmistajaksi, emmekä edes katsoneet muiden valmistajien mallistoja. Asia oli itsestään selvä jo siinä vaiheessa, kun teimme päätöksen talon rakentamisesta. Tykkäsimme heti molemmat täysmustasta Ladosta. Moderni, minimalistinen talo sopii meille täydellisesti. Myös sisustuksessa olemme noudattaneet samaa minimalistista tyyliä. Isot ikkunat, joista näkyy ympärillä oleva luonto ja vuodenaikojen vaihtelu, saa mielen rauhoittumaan, kertoo Niclas.
Annan ja Niclaksen taloa ei tarvinnut räätälöidä kovinkaan paljon, vaan Kannustalon mallistosta löytyi perheelle sopiva pohjaratkaisu, Lato 122. Siihen tehtiin ainoastaan joitakin pieniä muutoksia. Talossa on kolme makuuhuonetta ja iso yhtenäinen olohuone, keittiö ja ruokailutila. Yhteensä asuinpinta-alaa on 121 neliötä. Elämä keskittyy avoimeen tilaan, jossa on helppo seurata Eeliksen leikkejä samalla kun laittaa ruokaa.
EDELLÄ AIKATAULUSTA
– Valitsimme Kannustalon muuttovalmiin-toimituksen ja se sopi meille erinomaisesti. Projektin aikana siivosimme ja veimme rakennusjätteitä tontilta pois. Varsinaisen rakentamisen jätimme Kannustalon ammattilaisten hoidettavaksi. Koko rakennusprojekti sujui hyvin. Talon rakentaminen on iso projekti, ja jokaisessa rakennusurakassa tulee jotain mutkia matkaan. Rakentajamme ratkaisivat kaiken rautaisella ammattitaidollaan. Saimme juuri sellaisen kodin, jollaisesta olimme haaveilleet, kertoo Niclas.
Anna ja Niclas kiirehtivät rakentamista, koska halusivat muuttaa mahdollisimman pian vuokra-asunnosta omaan kotiin. Projekti eteni vauhdikkaasti ja perhe pääsi Lato-kotiinsa lopulta 1,5 kuukautta ennen arvioitua aikataulua. Talo oli täysin valmis maaliskuun alussa 2020.
AUTOTALLI RAKENTEILLA
Talon pihapiiriin on rakenteilla Kannustalon mallistosta valittu autotalli. Sen vuoksi pihatyöt ovat saaneet odottaa. Autotallin yhteyteen tulee vedenpuhdistamo ja sen rakentamista varten pihaa joudutaan vielä kaivamaan. Kun kaikki on saatu asennettua maan alle, Anna ja Niclas pääsevät suunnittelemaan pihaa. Autotalli on tarkoitettu tavallisille henkilöautoille, Niclaksen ralliautot säilytetään muualla.
Niclaksen vanhemmat muuttivat jo reilu 30 vuotta sitten pääkaupunkiseudulta Inkooseen, josta hankkivat maatilan. Tila on muuttunut vuosien varrella, kun vanhaan kuivuriin on rakennettu rallimuseo ja hallissa on autourheilupuoli. Museossa on palkintoja ja muuta ralliin liittyvää esineistöä Marcus-isän uran varrelta.
– Museo on alun perin tehty isää itseään varten paikaksi, jossa hänen ralliuraansa liittyvät asiat ovat tallessa. Teemme nykyisin rallikyydityksiä ja niiden yhteyteen on liitetty myös museokierros, kertoo Niclas.